The Scripophily Auction is now OPEN!

2013/02 - Sakuroita ja personoituja osakekirjoja


2013/02 - Sakuroita ja personoituja osakekirjoja

Kirkkaan punainen paavi tervehti minua Vatikaanin 50-senttisessä. Mitä ihmettä?

- ”Itse en koskisi niihin pitkällä tikullakaan.”
- ”Pilalla!”
- ”Onko väritetty raha enää numismaattinen raha?”

Nettikeskustelu väritetyistä kolikoista aaltoilee kiihkeänä, ja keskustelussa on vallalla kovin negatiivinen sävy. Ovatko väritetyt kolikot kuten 7 päivää -lehti, jota kukaan ei osta, mutta silti sitä myydään paljon?


© Matinmarkka.com

Yksilöllisen sisällön kaipuu

Ihmiset kaipaavat koko ajan lisää juuri itselle personoituja asioita. Jotakin minua varten suunniteltua, juuri minulle tehtyä. Suuryritykset suunnittelevat kuumeisesti, kuinka kootaan juuri minun matkapuhelinliittymä. On valtava haaste yrittää miellyttää kaikkia ja tarjota jokaiselle jotakin. Pankit miettivät kilvan, kuinka arkinen pankkikortti saadaan näyttämään juuri minun omaltani. Jo vuosia on ollut mahdollista tilata omat itse suunnitellut postimerkit. Molempien kysyntä on valtava.

Samaan aikaan muuttuu myös ihmisten värimaku. Siinä missä minua opetettiin 1980-luvulla maalaamaan kotini seinät maalarinvalkoisella (värikoodi 6066), tänään esimerkiksi Marimekko höykyttää koneistaan ulos entistä räväkämpiä kuoseja kirkkaine väriyhdistelmineen. Ihmisille on entistä tärkeämpää olla yksilöllinen ja tuoda oma persoonallisuutensa esille. Harmaata ei ole enää lauantaimakkarakaan.

Internet on mahdollistanut tiedon liikkumisen, mikäli tietoa vain on olemassa. Netissä on kymmenittäin erilaisia tuunaus-blogeja, joissa ihmiset esittelevät kuvin ja tarinoin ehostamiaan huonekaluja, vaatekappaleita tai polkupyöriä. Vanha hylätty senkki tai harmaa mantteli ovat kuin uudesti syntyneitä, kun ne on kunnostettu ja koristeltu juuri omien mieltymysten näköisiksi. Tällaista ei ole kenelläkään muulla. Ideat saavat pulputa vapaasti, ja ne jaetaan omassa suhdeverkostossa. Yksilöllisyyttä arvostetaan, ja se halutaan myös näyttää.

Keräilyn personoituminen – tämä on juuri minua varten tehty!

Keräilyssä personointihalu on tuonut tarjolle väritetyt kolikot ja lisäpainatetut osakekirjat. Kolikon ostaja on mieltynyt siinä oleviin väreihin ja siihen, että värimaailma kuvaa juuri häntä. Personoidun osakekirjan ostaja mieltää osakekirjan tarinan liittyvän osaksi omaa tai saajansa elämäntarinaa. Molemmat koskettavat henkilökohtaisia tunteita, joita joku toinen on kokenut.

Keräilyn näkökulmasta syntyy aivan uudenlaisia kokoelmia, kun vihreästä tykkäävä alkaa kerätä kaikkia kolikoita, joissa on vihreää. Tätä ei olisi voitu kuvitellakaan pelkän rahapajan lyönnin perusteella. Moni keräilijä miettii, että juuri rahapajan erilaisissa lyönneissä on ne keräämisen arvoiset eroavaisuudet. Toiset kuuntelevat suu auki, että mikä ero niissä nyt sitten on.

Vastaava yksilöinti näkyy myös personoiduissa lahjaosakekirjoissa. Kuinka monta kertaa olemme saaneet lahjoja, joissa ei ole ollenkaan ajateltu lahjansaajaa? On vain ostettu jotakin tietynhintaista velvollisuuden vuoksi. Lahjan ostaminen on yksi vaikeimmista asioista, etenkin jos lahjansaaja kertoo helposti mielipiteensä saamastaan lahjasta. Mutta minkälaisia ajatuksia tuokaan lahjansaajalle vanha Porin Puuvillatehtaan osakekirja vuodelta 1954, joka on painettu hänen omalle nimelleen? Hän on ehkä joskus jo työskennellyt tehtaalla, opiskellut siellä tai on vasta löytämässä työpaikan tulevassa kauppakeskuksessa. Porin Puuvillan vanha tehdas muuttuu moderniksi kauppakeskukseksi jouluksi 2014. Rakennuksen hieno historia säilyy, ja elää ajassa edelleen.

Kulinaristi muistaa ehkä unohtumattoman illallisen töölöläisessä ravintolassa, jossa oli aivan erityinen tunnelma. Ruokalistalla tarjoiltiin majavaa, ja paikka oli vanha suojeluskuntatalo. Ravintola oli Motti, jonka vanha osakekirja kunnioitti rakennuksen henkeä. Muistot Pohjolasta jatkuvat muistona seinällä ja kehyksissä. Minun nimelläni.

Personoinnin ja keräilyn yhteensovittaminen

Entä ne näkemykset kolikoiden tai osakekirjojen pilalle menosta? Totta kai asian voi halutessaan nähdä näinkin. Toisaalta värityksen saa pois, ja tarjolla on myös koristelemattomia rahoja. Osakekirjaan taas painetaan lisää tietoa vasta ostamisen jälkeen, ja omistaja saa toki tehdä omaisuudelleen mitä haluaa. Personointi ei kadota kolikoita tai osakekirjoja mihinkään. Kyse on vahvojen ja juuri itselle tärkeiden tunteiden lisäämisestä keräilyyn.

Tässä kohtaa on paikallaan miettiä, mitä keräily ylipäätään on. Minusta keräilyn tarkoitus on tuottaa iloa ja tyydytystä keräilijälle itselleen. Eri ihmiset kokevat riemua erilaisista asioista, mutta sitä iloa ei tarvitse selittää tai puolustella kenellekään.

Personoinnille on nyky-yhteiskunnassa selvästi tilauksensa. Tämä on tullut todistettua myös keräilyssä. Väritettyjä kolikoita tehdään entistä enemmän, ja personoiduista osakekirjoista tykkäsi Internetissä kolmessa päivässä enemmän ihmisiä kuin keskimäärin suomalaisessa keräily-yhdistyksessä on jäseniä. Voidaan puhua menestyksestä. Lisäksi tykkääjät ovat jakautuneet iältään yhteiskunnan ikäpyramidin mukaisesti eli mukana on myös nuoria. Juuri niitä nuoria, joita ukkoutuvat keräily-yhdistykset kaipaavat jäsenikseen.

Jokaisesta tykkääjästä ei varmasti tule keräilijää, mutta tuoreiden ideoiden ja yksilöllisten kohteiden ansiosta keräily näyttäytyy ihmisille aivan uudessa ja kiinnostavassa valossa. Se taas luo pohjaa koko keräilyharrastuksen laajenemiselle. Väritetyt kolikot ja personoidut osakekirjat tuovat sävyjä arkeen juuri saajansa huomioivalla tavalla.

Milloin Sinä sait viimeksi lahjan, joka on tehty juuri Sinulle?

25.2.2013 Numismaatikko-lehdelle
Janne Pietikäinen


>> Takaisin artikkeliluetteloon

_________________________


Tässä artikkelissa mainitut linkit:
>> Tutustu Lahjaosakekirjojen valikoimaamme: www.osakekirja.fi/lahja.html


Artikkelissa mainitut osakekirjat:


- Porin Puuvillan vuoden 1954 osakekirja lahjaksi
.


- Motin hieno osakekirja lahjaksi
.


Copyright © 2017 www.osakekirja.fi www.scripophily.fi . Toteutus: Emerca